Pozycjonowanie to szereg działań mających na celu skuteczne promowanie strony internetowej ze szczególnym uwzględnieniem jej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Skuteczne pozycjonowanie pozwala na trwałe osiągnięcie wysokich pozycji dla interesujących słów kluczowych, przyczyniając się do wzrostu popularności pozycjonowanej strony internetowej.
Właściwie dobrze zaprojektowana strona www, z przemyślaną i spójną treścią sama się obroni i przynajmniej na początku dobrze wypozycjonuje w wynikach wyszukiwania Google. Konkurencja jednak nie śpi i nie będzie bezradnie czekać na lepszą pozycję na liście wyników wyszukiwania. Mogą być Państwo pewni, że zrobią coś, żeby potencjalny klient najpierw odwiedził właśnie ich stronę internetową, a nie Państwa.
Proces pozycjonowania strony www rozpoczyna się od analizy treści strony pod kątem ilości słów kluczowych na stronie wskazujących na frazę, na którą chcemy wypozycjonować stronę internetową, ilości i jakości linków zewnętrznych i wewnętrznych wskazujących na poszczególne podstrony. Analizy struktury strony www, nagłówków, rozmieszczenia słów kluczowych w treści strony, opisów dla umieszczonych elementów graficznych na stronach www. Do tego dochodzi analiza zgodności kodu ze standardami W3C i gdy mamy pełny obraz z czym będziemy pracować, możemy przygotować plan działania.
Pozycjonowanie to proces, świadomość konieczności podejmowania działań, a nie określona liczba czynności, która wyniesie nas na pierwszą pozycję w Google. Należy mieć świadomość, że Ciebie również czeka sporo pracy i nie wystarczy zlecić komuś wypozycjonowanie strony i zapomnieć o temacie. Prawie na pewno będą Państwo musieli zmodyfikować treści umieszczone na swojej stronie www oraz zapewnić ich aktualność. Konieczne będzie odpowiedzenie na kilka pytań, przygotowanie dodatkowych opisów, być może zmodyfikowanie struktury strony www, dodanie lub wyrzucenie niektórych podstrony.
Należy mieć świadomość, że to Państwa zaangażowanie i chęć do wypracowania lepszej pozycji jest tutaj kluczowe. Nie należy wierzyć w żadne magiczne sztuczki i super promocje na pozycjonowanie. Zanim Państwa strona zostanie przeanalizowana nie jest możliwe dokonanie wyceny oraz określenie nakładu pracy potrzebnego do podniesienia pozycji Państwa strony www w wynikach wyszukiwania.
Jest to proces czasochłonny ale mogący przyczynić się do wzrostu zainteresowania Państwa ofertą o średnio od 50 do 70%.
Z przeprowadzonych badań wynika, iż w 80-90% przypadków klienci trafiają na strony www właśnie poprzez wyszukiwarki i to właśnie dlatego pozycjonowanie jest najskuteczniejszą, aczkolwiek nie jedyną formą promocji stron www. Duża część klientów ogranicza się do pierwszej strony wyników wyszukiwań, mało kto zagląda dalej niż na trzecią stronę. Dlatego pozycjonowanie strony zwiększa prawdopodobieństwo, iż potencjalny klient wybierze właśnie ją spośród kilku tysięcy lub milionów znalezionych przez wyszukiwarkę. Wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania oznacza, że więcej osób będzie mogło zapoznać się z zawartą na niej ofertą.
Największe wyszukiwarki i katalogi z polskimi zasobami wg. wielkości udziałów w rynku wyszukiwarek (badania Ranking.pl) to:
- GOOGLE (ok. 94% rynku),
- ONET (ok. 2% rynku),
- WP (ok. 1% rynku),
- Inne (ok 3% rynku),
Opracował: Rafał Tyburowski